Jerzy Jankowski, którego data urodzin przypada na 4 lipca 1920 roku, przyszedł na świat w Będzinie. Był polskim kierowcą motocyklowym oraz wyścigowym, a także utalentowanym konstruktorem.
Nieprzypadkowo zapisał się w historii polskiego motorsportu jako osoba łącząca pasję do szybkiej jazdy z umiejętnościami inżynieryjnymi, co czyni go postacią godną uwagi.
Jankowski zmarł 27 listopada 1986 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie ślad w sercach wielu pasjonatów motoryzacji.
Życiorys
Jerzy Jankowski, znana postać w świecie wyścigów motocyklowych i samochodowych, przyszedł na świat w 1920 roku w Będzinie. Jego przygoda ze ściganiem rozpoczęła się w 1936 roku, kiedy to zaczął brać udział w zawodach motocyklowych jako członek klubu Pogoń Dąbrowa Górnicza. W kolejnych latach reprezentował również barwy Polonii Bytom oraz Legii Warszawa. W 1939 roku, jego talent objawił się w modyfikacji motocykla DKW RT3, co zostało uwiecznione w prestiżowym magazynie „Motocykl i Cyclecar”.
W 1947 roku Jankowski odniósł spektakularny sukces, zdobywając złoty medal w Sześciodniówce. Rok ten obfituje w ważne wydarzenia, gdyż w tym samym czasie zainicjował działalność zespołu sportowego w zakładach SHL. W 1948 roku, pod jego przewodnictwem, zespół odniósł zwycięstwo w Międzynarodowym Maratonie Motocyklowym, który odbywał się w Polsce oraz Czechosłowacji. Po okresie pracy w SHL, gdzie współtworzył motocykle sportowe oraz skuter WFM Osa, Jankowski podjął zatrudnienie w WFM.
Jednakże, kariera Jankowskiego jako kierowcy motocyklowego zakończyła się w 1953 roku z powodu kontuzji nogi odniesionej na Sześciodniówce. W trakcie hospitalizacji, opracował prototyp motocykla Moto-Rak, który niestety nie został wprowadzony do produkcji. W październiku 1957 roku objął stanowisko kierownika Ośrodka Budowy Samochodów Wyczynowych, gdzie stworzył pierwszy od podstaw polski samochód wyścigowy, Rak 650, napędzany silnikiem Triumph. W 1958 roku, zdobył tytuł mistrza Polski używając tego pojazdu.
W następnym roku Jankowski odniósł kolejne zwycięstwo, tym razem w Grand Prix Budapesztu. Rozpoczął również prace nad samochodem według specyfikacji Formuły Junior, znanym jako Rak Junior I. W 1963 roku, Jankowski był współtwórcą Pucharu Pokoju i Przyjaźni, wydarzenia, które trwało do 1990 roku, a w którym brali udział kierowcy krajów socjalistycznych. Po zmianach w przepisach, Jankowski dostosował się do nowej Formuły 3, co zaowocowało stworzeniem modelu Rak 64, z którym wygrał pierwszą edycję Pucharu Pokoju i Przyjaźni w 1964 roku, a także zdobył tytuł mistrza Polski.
Jego kariera w wyścigach trwała do 1966 roku, kiedy to odszedł w cień jako zawodnik. Ostatnim pojazdem, który skonstruował, był Promot-Rak 67. W sumie, Jerzy Jankowski zaprojektował 23 wyścigowe motocykle oraz samochody, a także uzyskał 19 patentów. W latach 1950–1953 zdobył dziesięciokrotnie tytuły mistrza i wicemistrza Polski w wyścigach motocyklowych, a także był trzykrotnym mistrzem Polski w wyścigach samochodowych.
Niestety, Jerzy Jankowski zmarł 27 listopada 1986 roku, a jego pamięć jest pielęgnowana, gdyż został pochowany na cmentarzu Bródnowskim (kwatera 22B-6-5/6).
Wyniki
Wyniki Jerzego Jankowskiego, polskiego kierowcy, są dostępne w poniższych zestawieniach, które ukazują osiągnięcia tego znakomitego sportowca w różnych seriach wyścigowych.
Legenda oznaczeń w tabelach wyników Wyświetl szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Zwycięzca lub mistrz |
Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrz |
Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrz |
Zielony | Ukończono, punktacja w klasyfikacji generalnej (zdobycie co najmniej jednego punktu w trakcie sezonu, z wyjątkiem trzech powyższych opcji) |
Niebieski | Ukończono, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, bez zdobycia punktów w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikowany (NZ) |
Nie prekwalifikowany (NPK) | |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, brak sklasyfikacji w wyścigach sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Odwołanie wyścigu (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Brak udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Pogrubione | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie w wyścigu |
† | Nie ukończono, ale wynik uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Lista systemów punktacji Formuły 1 |
WSMP
Rok | Klasa | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1958 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 22 | 1 |
750 cm3 | Automobilklub Warszawski | Rak 650 | Triumph | 2 | 1 | – | 1 | |||
1300 cm3 | Automobilklub Warszawski | Rak 650 | Triumph | 1 | 1 | – | 1 | 24 | 1 | |
1959 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | 2 |
_ | Automobilklub Warszawski | Rak 650 | Triumph | 1 | 1 | 6 | NU | |||
1961 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | 2 |
_ | Automobilklub Warszawski | Rak 1300 | Triumph | 1 | – | 1 | _ | |||
1962 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | ? |
Formuła Junior | Automobilklub Warszawski | Rak Junior II | Wartburg | 2 | ? | NU | _ | |||
1963 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 71 | 5 |
Formuła Junior | Automobilklub Warszawski | Rak Junior II | Wartburg | 3 | 1 | NU | NU | |||
1964 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 30 | 1 |
Formuła 3 | Automobilklub Warszawski | Rak 64 | Wartburg | 1 | 1 | 1 | NU | |||
1965 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Formuła 3 | Automobilklub Warszawski | Rak 64 | Wartburg | NU | NU | NU | _ | |||
1966 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 16 | 2 |
Formuła 3 | Automobilklub Warszawski | Rak 64 | Ford | 1 | NW | 1 | NW |
Wschodnioniemiecka Formuła 3
W latach 1960–1963 mistrzostwa były organizowane na podstawie przepisów Formuły Junior, co przyczyniło się do rozwoju młodych kierowców i rozwoju sportu wyścigowego.
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1962 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Jerzy Jankowski | Rak Junior II | Wartburg | NU | NU | |||||||
1965 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Jerzy Jankowski | SEG II | Wartburg | NU | ||||||||
1966 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Jerzy Jankowski | Rak 64 | Škoda | 5 | NU |
Przypisy
- a b c d e f Tomasz Szczerbicki: Elita motocyklistów polskich: Jerzy Jankowski. [w:] swiatmotocykli.pl [on-line]. 18.03.2014 r. [dostęp 19.03.2017 r.]
- SPORT SAMOCHODOWY. [w:] automobilklubpolski.pl [on-line]. [dostęp 19.03.2017 r.]
- The Friendship of Socialist Countries Cup (FSCC). [w:] teamdan.com [on-line]. [dostęp 19.03.2017 r.]
- Cup of Peace and Friendship of Socialist Countries, Rd 5, 1966. [w:] formula2.net [on-line]. [dostęp 19.03.2017 r.]
- Chyła: Polskie wyścigi samochodowe. s. 212.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 64.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 65–66.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 71.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 94.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 114.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 117–118.
- Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 129, 168.
- Chyła: Polskie wyścigi samochodowe. s. 213.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Czesław Konopka | Ignacy Bereszko | Ryszard Rogala (profesor) | Janusz Jaworski | Eugeniusz WutcenOceń: Jerzy Jankowski (kierowca)