Jerzy Jankowski (kierowca)


Jerzy Jankowski, którego data urodzin przypada na 4 lipca 1920 roku, przyszedł na świat w Będzinie. Był polskim kierowcą motocyklowym oraz wyścigowym, a także utalentowanym konstruktorem.

Nieprzypadkowo zapisał się w historii polskiego motorsportu jako osoba łącząca pasję do szybkiej jazdy z umiejętnościami inżynieryjnymi, co czyni go postacią godną uwagi.

Jankowski zmarł 27 listopada 1986 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie ślad w sercach wielu pasjonatów motoryzacji.

Życiorys

Jerzy Jankowski, znana postać w świecie wyścigów motocyklowych i samochodowych, przyszedł na świat w 1920 roku w Będzinie. Jego przygoda ze ściganiem rozpoczęła się w 1936 roku, kiedy to zaczął brać udział w zawodach motocyklowych jako członek klubu Pogoń Dąbrowa Górnicza. W kolejnych latach reprezentował również barwy Polonii Bytom oraz Legii Warszawa. W 1939 roku, jego talent objawił się w modyfikacji motocykla DKW RT3, co zostało uwiecznione w prestiżowym magazynie „Motocykl i Cyclecar”.

W 1947 roku Jankowski odniósł spektakularny sukces, zdobywając złoty medal w Sześciodniówce. Rok ten obfituje w ważne wydarzenia, gdyż w tym samym czasie zainicjował działalność zespołu sportowego w zakładach SHL. W 1948 roku, pod jego przewodnictwem, zespół odniósł zwycięstwo w Międzynarodowym Maratonie Motocyklowym, który odbywał się w Polsce oraz Czechosłowacji. Po okresie pracy w SHL, gdzie współtworzył motocykle sportowe oraz skuter WFM Osa, Jankowski podjął zatrudnienie w WFM.

Jednakże, kariera Jankowskiego jako kierowcy motocyklowego zakończyła się w 1953 roku z powodu kontuzji nogi odniesionej na Sześciodniówce. W trakcie hospitalizacji, opracował prototyp motocykla Moto-Rak, który niestety nie został wprowadzony do produkcji. W październiku 1957 roku objął stanowisko kierownika Ośrodka Budowy Samochodów Wyczynowych, gdzie stworzył pierwszy od podstaw polski samochód wyścigowy, Rak 650, napędzany silnikiem Triumph. W 1958 roku, zdobył tytuł mistrza Polski używając tego pojazdu.

W następnym roku Jankowski odniósł kolejne zwycięstwo, tym razem w Grand Prix Budapesztu. Rozpoczął również prace nad samochodem według specyfikacji Formuły Junior, znanym jako Rak Junior I. W 1963 roku, Jankowski był współtwórcą Pucharu Pokoju i Przyjaźni, wydarzenia, które trwało do 1990 roku, a w którym brali udział kierowcy krajów socjalistycznych. Po zmianach w przepisach, Jankowski dostosował się do nowej Formuły 3, co zaowocowało stworzeniem modelu Rak 64, z którym wygrał pierwszą edycję Pucharu Pokoju i Przyjaźni w 1964 roku, a także zdobył tytuł mistrza Polski.

Jego kariera w wyścigach trwała do 1966 roku, kiedy to odszedł w cień jako zawodnik. Ostatnim pojazdem, który skonstruował, był Promot-Rak 67. W sumie, Jerzy Jankowski zaprojektował 23 wyścigowe motocykle oraz samochody, a także uzyskał 19 patentów. W latach 1950–1953 zdobył dziesięciokrotnie tytuły mistrza i wicemistrza Polski w wyścigach motocyklowych, a także był trzykrotnym mistrzem Polski w wyścigach samochodowych.

Niestety, Jerzy Jankowski zmarł 27 listopada 1986 roku, a jego pamięć jest pielęgnowana, gdyż został pochowany na cmentarzu Bródnowskim (kwatera 22B-6-5/6).

Wyniki

Wyniki Jerzego Jankowskiego, polskiego kierowcy, są dostępne w poniższych zestawieniach, które ukazują osiągnięcia tego znakomitego sportowca w różnych seriach wyścigowych.

Legenda oznaczeń w tabelach wyników
Wyświetl szablon na nowej stronie
OznaczenieWyjaśnienie
ZłotyZwycięzca lub mistrz
Srebrny2. miejsce lub wicemistrz
Brązowy3. miejsce lub II wicemistrz
ZielonyUkończono, punktacja w klasyfikacji generalnej (zdobycie co najmniej jednego punktu w trakcie sezonu, z wyjątkiem trzech powyższych opcji)
NiebieskiUkończono, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, bez zdobycia punktów w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikowany (NZ)
Nie prekwalifikowany (NPK)
RóżowyNie ukończono (NU)
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, brak sklasyfikacji w wyścigach sezonu)
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Odwołanie wyścigu (OD/C)
Bez koloruWycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Brak udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszony (–)
PogrubioneStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie w wyścigu
Nie ukończono, ale wynik uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Lista systemów punktacji Formuły 1

WSMP

RokKlasaZespółSamochódSilnikWyniki w eliminacjachPunktyMiejsce
1958________221
750 cm3Automobilklub WarszawskiRak 650Triumph211
1300 cm3Automobilklub WarszawskiRak 650Triumph111241
1959________?2
_Automobilklub WarszawskiRak 650Triumph116NU
1961________?2
_Automobilklub WarszawskiRak 1300Triumph11_
1962________??
Formuła JuniorAutomobilklub WarszawskiRak Junior IIWartburg2?NU_
1963________715
Formuła JuniorAutomobilklub WarszawskiRak Junior IIWartburg31NUNU
1964________301
Formuła 3Automobilklub WarszawskiRak 64Wartburg111NU
1965________0NS
Formuła 3Automobilklub WarszawskiRak 64WartburgNUNUNU_
1966________162
Formuła 3Automobilklub WarszawskiRak 64Ford1NW1NW

Wschodnioniemiecka Formuła 3

W latach 1960–1963 mistrzostwa były organizowane na podstawie przepisów Formuły Junior, co przyczyniło się do rozwoju młodych kierowców i rozwoju sportu wyścigowego.

RokZespółSamochódSilnikWyniki w eliminacjachPunktyMiejsce
1962_________0NS
Jerzy JankowskiRak Junior IIWartburgNUNU
1965_________0NS
Jerzy JankowskiSEG IIWartburgNU
1966_________0NS
Jerzy JankowskiRak 64Škoda5NU

Przypisy

  1. a b c d e f Tomasz Szczerbicki: Elita motocyklistów polskich: Jerzy Jankowski. [w:] swiatmotocykli.pl [on-line]. 18.03.2014 r. [dostęp 19.03.2017 r.]
  2. SPORT SAMOCHODOWY. [w:] automobilklubpolski.pl [on-line]. [dostęp 19.03.2017 r.]
  3. The Friendship of Socialist Countries Cup (FSCC). [w:] teamdan.com [on-line]. [dostęp 19.03.2017 r.]
  4. Cup of Peace and Friendship of Socialist Countries, Rd 5, 1966. [w:] formula2.net [on-line]. [dostęp 19.03.2017 r.]
  5. Chyła: Polskie wyścigi samochodowe. s. 212.
  6. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 64.
  7. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 65–66.
  8. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 71.
  9. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 94.
  10. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 114.
  11. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 117–118.
  12. Steć: Polskie samochody wyścigowe. s. 129, 168.
  13. Chyła: Polskie wyścigi samochodowe. s. 213.

Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":

Czesław Konopka | Ignacy Bereszko | Ryszard Rogala (profesor) | Janusz Jaworski | Eugeniusz Wutcen

Oceń: Jerzy Jankowski (kierowca)

Średnia ocena:4.65 Liczba ocen:25